O κύκλος της εμπιστοσύνης

Κάθε Παρασκευή η τάξη γίνεται μία μεγάλη αγκαλιά και σε αυτήν χωρούν όλοι, ό,τι και αν εχει γίνει μέσα στην εβδομάδα.

Ο κύκλος της εμπιστοσύνης, όπως έχω ονομάσει αυτή τη δραστηριότητα είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιώ τα τελευταία 8 χρόνια σε όλες τις τάξεις που έχω αναλάβει,είτε είναι πρώτη δημοτικού είτε μεγαλύτερες.

Όλα ξεκίνησαν, όταν ήμουν εγώ μαθήτρια στο γυμνάσιο. Τότε ο καθηγητής μας στην ιστορία κάθε Τετάρτη μας έβαζε να καθίσουμε σε κύκλο και συζητούσαμε όλα τα προβλήματα που μπορεί να είχαμε με τους συμμαθητές μας. Μετά λοιπόν από πολλά χρόνια και έχοντας παρακολουθήσει ένα σεμινάριο για τη δυναμική των σχέσεων μέσα στη σχολική τάξη αντιλήφθηκα τι ακριβώς προσπαθούσε να πετύχει τότε o καθηγητής μου και ξεκίνησα και εγώ με τη σειρά μου να οργανώνω τον εβδομαδιαίο κύκλο εμπιστοσύνης.

Τα παιδιά σχηματίζουν ένα κύκλο. Το σχήμα αυτό βοηθάει ώστε όλα τα παιδιά να βλέπουν τους συμμαθητές τους. Κρατώντας το ταμπουρίνο μου συντονίζω το διάλογο.Πριν ξεκινήσουμε υπενθυμίζω στα παιδιά ότι μπορούν να πουν ότι θέλουν χωρίς φόβο και χωρίς να νιώσουν ότι κάποιος θα τα παρεξηγήσει. Φέτος που έχω πρώτη δημοτικού τους λέω και αυτό το μικρό ποιηματάκι.

«Ό,τι σε απασχολεί ήρθε η ώρα να το πεις, μην το κρατάς άλλο κρυφό, χωρίς φόβο μίλα στον κύκλο αυτό.»

Το κάθε παιδί παίρνει το λόγο και αναφέρει κάτι που του συνέβη μέσα στην εβδομάδα και μπορεί να του δημιούργησε κάποιο αρνητικό συναίσθημα. Συνήθως θα μιλήσουν για τσακωμούς στο διάλειμμα ή για συμπεριφορές που δεν τους αρέσουν. Πολύ συχνά μπορεί να κατηγορήσουν κάποιον συμμαθητή τους επειδή παρακούει τους κανόνες της τάξης.Οι πρωταγωνιστές των γεγονότων παίρνουν το λόγο για να ακουστούν και οι δύο πλευρές.Στη συνέχεια οι υπολοιποι συμμαθητές προτείνουν λύσεις και αναλύουμε το γεγονός. Το ίδιο μοτίβο ακολουθούμε μέχρι όλα τα παιδιά να μιλήσουν και να ακουστούν.Φυσικά υπάρχουν μέρες που κάποιοι δεν έχουν να μοιραστούν κάποιο γεγονός με την ομάδα ή υπάρχουν παιδιά που είναι πιο ντροπαλά. Δεν τα πιέζουμε και τους δίνουμε το χρόνο που χρειάζονται να εμπιστευθούν τη διαδικασία.

Έχω επιλέξει σαν μέρα του κύκλου εμπιστοσύνης την Παρασκευή , μιας και είναι η τελευταία μέρα της εβδομάδας και συνήθως τα παιδιά έχουν πολλά να καταθέσουν.

Τα πλεονεκτήματα αυτής της τεχνικής είναι τεράστια,καθώς πέρα από την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, τη βελτίωση της προφορικής επικοινωνίας των μαθητών ,βελτιώνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό οι σχέσεις των παιδιών. Μαθαίνουν να επικοινωνούν καλύτερα μεταξύ τους, αντιλαμβάνονται όσο περνάει ο καιρός τι ενοχλεί τους άλλους συμμαθητές τους και σταδιακά αυτό φέρνει μία πολύ θετική αλλαγή σε όλο το κλίμα της τάξης. Δε θα ξεχάσω μία χρονιά που μέσα από αυτή τη διαδικασία ένα αγόρι που ήταν στο περιθώριο και είχε επιθετική συμπεριφορά , έγινε μέλος της ομάδας και σταμάτησε να είναι επιθετικός προς τα άλλα παιδιά.

Το να έχουν τα παιδιά έστω αυτά τα 45′ λεπτά -πολλές φορές μας παίρνει και λίγο περισσότερο- την εβδομάδα να μιλούν και να εκφράζουν το συναίσθημα τους ,χωρίς φόβο και άγχος το θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό και για το δέσιμο της ομάδας ,αλλά και για την κοινωνικοσυναισθηματική τους ανάπτυξη.

Σίγουρα μία φορά δεν φτάνει και είναι μία διαδικάσια που πρέπει να επαναληφθεί αρκετές φορές για να δείτε αποτελέσματα.

Πλέον είναι από τις αγαπημένες δραστηριότητες των μαθητών μου και μου το θυμίζουν τα ίδια τα παιδιά.

«Κυρία την Παρασκευή έχουμε τον κύκλο μην ξεχαστείτε» ή «Κυρία αυτό σημειώστε το να το πούμε την Παρασκευή στον κύκλο εμπιστοσύνης».

*Γράφει η Εύη Χρηστάκη

Σχολιάστε

Design a site like this with WordPress.com
Ξεκινήστε